logo, Kalász Vivien fotográfus

Kulináris kalandoZÁS kelet-Stájerországban

2018. június 22.

Ha közeli nyaralást tervezel, elszöknél egy hosszú hétvégére vagy kiszakadnál egy kicsit a mindennapi mókuskerékből, akkor ezt feltétlenül olvasd el és aztán próbáld is ki! Hidd el, megéri!

A nyugati határtól (Szombathely/Bucsu) kb. 35 km-re kezdődik az Ausztria zöld szívének is keresztelt régió, azaz Stájerország. Kelet-Stájerország pedig a Graztól keletre, a magyar határ felé elterülő, hegyekkel és dombokkal tarkított, idilli táj.

A terület alapvetően vulkáni tevékenység hatására alakult ki, tanúbizonysága pedig a számos hajdani vulkáni kúp tetején trónoló középkori vár, az ásványi anyagokban gazdag föld, amelyet bőségesen tarkítanak a hegyekre, dombokra felkúszó szőlőültetvények. A hajdani vulkáni tevékenység hozadéka a rengeteg helyen feltörő termálvíz is, amelyre már századokkal ezelőtt gyógyturizmus települt, olyan nagymultú, patinás fürdőhelyekkel, mint Bad Gleichenberg, Bad Radkersburg, Bad Waltersdorf, vagy Bad Blumau.

A főbb látnivalók listáján szerepelnek a vulkáni szirteken magasló, jó állapotban fennmaradt középkori várak, amelyek közül a legimpozánsabb Riegersburg vára, amely egy hatalmas, szinte függőleges falú bazaltszikláról uralja a tájat. A szinte mediterrán jellegű hegyen trónoló Kapfenstein várkastélya ma a vidék egyik legnívósabb szállodája. A régió északi részén Herberstein várkastélya kínál komplex programot, ami egyúttal az ország egyik legnagyobb állatkertjének is otthont ad.

Egyházi műemlékekben sincs hiány, hiszen a voraui apátság, a pöllaui apátság és a Pöllau-hegyre épült gótikus búcsújárótemplom igazi művészeti látványosságok is. Ahol az Alpok magas hegyei az alacsonyabb hegyvidéki régiókkal összeérnek, kitűnő, csodás panorámát nyújtó, könnyű gyalog- és kerékpáros túralehetőségek sora várja az aktív turistát.

Stájerország, Kelet-Stájerország, Ausztria, Österreich, kirándulás, utazás, nyaralás, Ausztria kertje, tájfotó

Kilátás a Pöllau-hegyről

A régió gazdag gasztronómiával kényezteti az ínyenceket is. A magas szinten művelt szőlő- és borkultúra mellett a vulkáni talajt kifejezetten kedvelő gyümölcsök, zöldségek, elsősorban az alma és a sütőtök kultusza figyelhető meg szinte minden településen, de a régió ízletes húsokban, csokoládéban, sajtokban és levegőn érlelt sonkában is bőséges kínálatot nyújt.

Az üdülőrégió kisrégióinak - Almavidék-Stubenberg tó, Hartbergerland, Joglland-Waldheimat, Alpesi vidék Natúrpark, Gleisdorf a napenergia városa, 2-termálrégió Bad Waltersdorf, Wechselland, Weiz & St. Ruprecht/Raab -, valamint az ezúttal kiszemelt célpontnak, a Pöllau-völgyi Natúrparknak is megvannak a helyi jellegzetességei.

A Termálrégió és a Joglland felfedezése után mi idén egy kimondottan kulináris élvezetekre kihegyezett kirándulást terveztünk, amelyet az április végén/május elején rendezett Almavirág ünnephez igazítottunk, de számtalan más, érdekes helyi ünnep van az év során, melyeket figyelemmel kísérve érdemes az utazást időzíteni.

Igény szerint válogathattunk a szállodák, panziók, fogadók vagy privát szobakiadók bőséges listájáról. Szuper kezdeményezés az ún. GenussCard program, amelynek lényege, hogy március 1. és október 31. közötti időszakban a csatlakozott szállásadóknál az érkezéskor minden vendég automatikusan megkapja a saját vendégkártyáját, amellyel a tartózkodása teljes ideje alatt a régió több mint 120 legszebb, legérdekesebb és legkedveltebb kirándulási célpontját látogathatja meg ingyenesen! Tehát extra költségek nélkül mindenki összeállíthatja személyre szabott, érdeklődésének megfelelő sokszínű programját.

A kártyával meglátogathatók többek között kiállítások, múzeumok és kastélyok, számos manufaktúránál és helyi termelőnél kulináris kóstolókon vehetünk részt (Felber csokoládémanufaktúra, Fandler olajsajtoló...), varázslatos kerti bemutatókat láthatunk, pihentető fürdő- és wellness létesítményeket, termálfürdőket kereshetünk fel, valamint felejthetetlen családi élményeket gyűjthetünk ( pl. nyári szánkópálya Koglhofban és kisvasút) .

Mi ezúttal a Pöllau központjában található, ám mégis csendes, barátságos és takaros Pension „Cäcilia“ *** vendégszeretetét élveztük, ahol nagyon jól éreztük magunkat. A háznak saját parkolója illetve kertje és medencéje is van, ahol akár gyermekes családok is megtalálják a számításukat.

vendégkártya, Ausztria, üdülés, ajándék, ingyenes, turizmus, kirándulás

Út az élményekhez!

Személyre szóló, ingyenes vendégkártya

Pension Cacilia, Ausztria, Kelet-Stájerország, szállás, panzió, GenussCard, Pöllau
reggeli, panzió, utazás, szállás, Ausztria
reggeli, Ausztria, szállás, panzió, felvágott, Aufschnitte, Pöllau
háztáji, hagyományos, gyümölcslekvár, barack, vilmoskörte-fekete berkenye, finomság, reggeli

Szoba és reggeli, ahol házi és a helyi termelők ízletes termékeit élvezhettük

A kulináris program

A háromnapos tartózkodásunkat igyekeztünk a lehető legjobban kihasználni, így elég szorosra sikerült a program, de akik szintén szeretik megismerni más tájak jellegzetes ételeit, étkezési szokásait, azoknak az alábbi, általunk letesztelt és élménydús programot ajánlom. A látogatásokat minden esetben előre lefoglaltuk e-mailben, ami a legtöbb esetben szükséges!

1. nap

A szállás elfoglalása után ínyenc ebéd elfogyasztása a családi üzemeltetésű Hotel & Restaurant Gruber éttermében. Kísérőnek a helyi, ősi gyümölcsből, az ún. őszi körtéből (Hirschbirne) készült szörpöt, valamint a szintén stájer Puntigamer sört választottunk. A gyönyörű napsütésben, a teraszon ülve élvezhettük a közeli Pöllau-hegyen magasodó pompás gótikus templom látványát.

sertésszűz, erdei gomba, tojásos nokedli, étel, Stájerország, utazás, kirándulás, finomság, ínyenc

Serpenyős sertésszűz erdei gomba mártásban, tojásos nokedlivel.

A kései ebéd levezetéseként ellátogattunk az 1886 óta fennálló, mára nemzetközileg is elismert Obsthof Retter gyümölcs manufaktúrába. A tulajdonos személyesen tartotta meg a vendégkártya által ingyenesen elérhető kóstolót, amelynek keretében a minőségi termékekből igényünk szerint választhattunk. Sorra kerültek az organikus gyömbérből, gránátalmából, őszi körtéből vagy éppen a fekete berkenyéből készült bio és vegán natúr levek, amelyek kiváló élettani hatásuknak köszönhetően nem csak élvezeti, hanem orvosi céllal, kúraszerűen is fogyaszthatók. Kóstolhattunk ezen kívül párlatokat, likőröket és különféle gyümölcsök magvaiból előállított különleges olajokat is, pl. sárgabarackmag-, vagy cseresznyemag-olajat, amelyek használata ételek ízesítéséhez ajánlott. Az üzemben készülnek még ecetek és gyümölcspaszták is.

Obsthof Retter, gyümölcs, finom, elixír, egészséges, bio, vegán, Ausztria
szörp, ivókúra, egészség, bio, vegán, wurzelkraft, Ausztria, Pöllau
natúr, bio, vegán, gyümölcs, tiszta, adalékmentes, pur, alma, gránátalma, őszi körte

A látogatást követően felautóztunk a Pöllau-hegyre, megnéztük a tetején büszkén magasodó templomot és gyönyörködtünk a hegytetőről elénk táruló panorámában. Vacsora lehetőség a szálláson nem volt, de a bőséges ebéd után nem is igazán vágytunk teljes értékű étkezésre, így a visszaúton egy közeli boltban vásároltunk szőlőt és több fajta helyi sajtot és azokkal, majd a szomszédos borozóban pár helyi borból készült laza fröccsel zártuk le a napot.

2. nap

A pihentető alvást követően, az osztrák reggelik minőségének ismeretében lelkesen indultunk a reggelizőasztalunkhoz és ezúttal sem csalódtunk. Házigazdánk arcán széles mosollyal sürgölődött körülöttünk és azonnal hozta az általunk választott reggeli kávét és teát. A helyi pékárutól és sajttól kezdve a szomszédos farm tyúkjainak friss tojásaiból gondosan elkészített lágy tojáson át a helyi hentes által készített felvágottakig bőséges volt a választék. Az ivólevek is a helyi gyümölcsösökből kerültek az asztalra, a lekvárok pedig a házigazda saját kezét dicsérik. Ha a választék egy hét után szűkösnek bizonyulna, akkor némi felár ellenében tükörtojást vagy tökmagolajos rántottát is kérhetünk.

Jóllakottan autóba ültünk és felkerestük következő kulináris célpontunkat, a Weiz településen található Weizer Schafbauern üzemet, ami nem más, mint paraszti termelők 15 éve közös céllal működő szövetkezete, akik juh feldolgozással foglalkoznak. Kaphatók itt különféle tejtermékek (joghurt, juhsajtok), friss bárányhús, érlelt sonkák, gyapjútermékek, kozmetikumok is.

A vendégkártyával foglalt ingyenes (11,- EUR értékű) üzembemutató és kóstoló mellé lehetőség van fejenként 4,- EUR ellenében saját krémsajtunk ízesítésére is. Természetesen mi erre is örömmel beneveztünk. Az üzem bemutatása német nyelven zajlott és még egy kis játékra is volt idő, így még több információt tudtunk meg a környékben folyó gazdálkodásról és az állatok jellegzetességeiről. A sajtokat nem csak kóstolni lehetett, hanem az egyes fajták ízét, színét, karakteres ízvilágát és jellemzőit is elmagyarázták csak úgy, mint a kis ablakokon keresztül látható üzem működését és a sajt-, valamint joghurtkészítés menetét. Az ismertető végén kaptunk egy-egy kis tál krémsajtot, amelyet a rendelkezésre álló fűszerkavalkádból egyéni ízlésünk szerint válogatva mi magunk készíthettünk el. A végeredményt kis üvegekbe töltve és felcímkézve haza is hoztuk, hogy még egy pár napig könnyebben felidézhessük az ott átélt élményeket.

részletek, juh, bárány, Weiz, Schafbauer, üzemlátogatás
sajt, ínyenc, juhsajt, üzemlátogatás, Ausztria, Weiz, Kelet-Stájerország
friss sajt, fűszerek, program, kóstoló, Ausztria, kirándulás, Weiz
fűszeres sajtkrém, edd meg, vidd haza, finom, kóstoló, csináld magad, Ausztria, kirándulás, program

A kb. egyórás kóstoló végén gyorsan beugrott még pár csemege a kosarunkba és újabb élményekkel felvértezve indultunk vissza Pöllauba, ahol már várt ránk a következő állomás.

A Fandler olajpréselő látogatóközpontjában kellemes hangulatban és környezetben meghallgattuk az 1926 óta fennálló üzem fejlődésének történetét, majd elmagyarázták a természetes olajok előállításának folyamatát, amelyet az üvegen át látható üzemterületben álló gépek látványa egészített ki. Megtudtuk, hogy honnan és hogyan szerzik be és tárolják az egytől egyig hagyományos úton, hidegen préselt, adalékanyagoktól mentes olajok alapanyagait, amelyből 30 különféle fajtát állítanak elő (a tökmagolaj mellett pl. kendermag, camelina, máriatövis, többféle mogyoró, mák, mandula, szezámmag, dió, szőlőmag és napraforgó).

Minden olajat meg lehetett kóstolni, sőt felfedezhettünk még különleges olajkeverékeket (Cuvée), eceteket, rágcsálnivaló magokat és sóféléket, illetve sütéshez alkalmas magőrleményeket, liszteket is. Megtudtuk, hogy hogyan kell helyesen kezelni az egyes olajokat, mire használhatjuk őket és milyen élettani hatásaik vannak.

Lezárásként kávét vagy helyi gyümölcslevet kínáltak és megvendégeltek bennünket egy tökmagolajjal és magokkal ízesített, szemünk előtt elkészített friss rántottával. Hmmmm..... páratlan élmény volt! Nyilván itt is sikerült pár különleges csemegét magunkévá tenni, amelyeket azóta is előszeretettel vetünk be főzés közben.

Ínyenc tipp: vanília fagylalt tökmagolajjal nyakon öntve!

A szálláson töltött rövid pihenő után elsétáltunk egy tradicionális zöldvendéglőbe, pontosan az 1974 óta fennálló Schweighofer "Ziaglpeter" Buschenschankba. Ezeknek a vendéglőknek a lényege, hogy csak hideg ételeket kínálnak, minden a háztájiban vagy a régióban megtermelt és előállított termékek felhasználásával készül. Kereskedelmi forgalomból származó árut nem találunk, szóval nem ér egy pohár kólát kérni, érdemes inkább pár fajta házi bort vagy gyümölcslevet, szörpöt kipróbálni!

Szépen művelt szőlők tövénél, egy hatalmas diófa alatt kaptunk asztalt, ahonnan hangulatos látványt nyújtott a lassan lenyugvó nap sugaraiban fürdő táj. Közben élveztük a házigazda vendégszeretetét és finom borait, valamint a hatalmasra sikerült hidegtál-válogatás által nyújtott ízek orgiáját.

Fontos tudni, hogy a Buschenschank vendéglők időszakosan vannak nyitva az év során, hiszen amikor a szüret vagy egyéb munkák időszerűek, akkor a tulajdonosoknak ott kell helytállniuk. Érdemes a nyitva tartásokról előre tájékozódni. A gazdák viszont egész évben árusítják saját termékeiket, így nem kell teljesen lemondani az ínyencségekről.

Buschenschank, Schweighofer, Ausztria, Pöllau, zöldvendéglő, étel, ital
ínyenc, regionális, különlegesség, hidegtál, hangulat, Ausztria, utazás, felfedezés

Friss házi kenyér és egyéb csemegék a Kelet-Stájer régióból

Forrás: ziaglslaube.at

3. nap

Reggeli után beszereztem egy üveg, a vendéglátónk által befőzött vilmoskörte-fekete berkenye keverékéből készült lekvárt, amit a két nap alatt nagyon megkedveltünk, így egy kicsit könnyebben esett a búcsúzás. :) Hazafelé útba ejtettük Puch falut, ami híres a végeláthatatlan almásairól. Régi kedvencem az onnan származó szűretlen almalé, amelyet az Obstbau Wilhelm állít elő, így őket is meglátogattuk. Az alma egész évben frissen is megvásárolható náluk, de olyan különlegességeket is készítenek mint az almachips, ecetek, borok, tökmagolaj, gyümölcslekvárok, szűretlen és szűrt gyümölcslevek és különféle párlatok. A vendégkártya itt is bevethető egy kóstolóhoz, amit érdemes leginkább a különleges gyümölcslevek, ecetek és a ritka gyümölcsökből készített, max. 40% alkoholtartalmú égetett szeszek megismerésére fordítani. Ilyenek pl. madárbirs, mogyoró, bodza, málna, vagy az ún. parasztlikőr (Bauernlikör).

A GenussCard vendégkártyás kóstoló tartalma: az üzem rövid bemutatása, kétféle alma kóstolása, két alkoholos ital kóstolása (párlat, likőr és bor), a lepárló meglátogatása.

pálinka, égetett szesz, finom, tiszta alma, különlegesség, Ausztria, Puch, Almavidék
Wilhelm, Puch, alma, párlatok, gyümölcs, finom, Ausztria, kulináris élmény

A legjobb alma snapsz a világon: Abakus

Itt készülnek a finom gyümölcspárlatok

Kirándulásunk utolsó állomása az Almavirág ünnep sem okozott csalódást! A Stájer Almaúton (Steirische Apfelstrasse) található Puch falu központi utcáira kitelepült gazdák és termékeik egész nap várták az érdeklődőket. A pék, a cukrász, a borászok, a kreatív kézművesek standjai egymást érték. A zöldfelületen felállított színpadon zenészek váltották egymást, körülötte egyszerű sörpadok és három-négyféle meleg étel választék. Sehol egy műanyag pohár vagy tányér, sőt az evőeszközök is igényesek. Persze mindenre van betétdíj, de így mindenki vissza is viszi. Itt működik a környezettudatos szemlélet (is).

Minden korosztály képviseltette magát, sokan pedig hagyományőrző öltözékben tisztelték meg az eseményt. Jó hangulatú és színvonalas esemény részesei voltunk, amit egy igazi bécsi szelet és hamisítatlan osztrák krumplisaláta elfogyasztását követően lassan hátunk mögött hagytunk.

Puch, Ausztria, fesztivál, ünnep, kirándulás
Ausztria, Puch, Almavirág ünnep, kirándulás, hangulat, fotó, Kelet-Stájerország, üdülés, nyaralás

Ez a kirándulás is kiválóan sikerült, és az élmények által még több kedvet kaptunk ahhoz, hogy a jövőben további régiókat is közelebbről megismerjünk Ausztriának ebben a hazánkhoz közeli tartományban. Ha kedvet kaptál egy kis szomszédoláshoz, akkor itt találsz további hasznos információt magyar nyelven:

Nyáron varázslatos színekkel, virágok és fűszerek illatával, ínycsiklandó régiós specialitásokkal, frissítő vizű fürdőtavakkal csábít Kelet-Stájerország! Kalandra fel!